آشنایی با ADO.NET


برنامه نویسی بانکهای اطلاعاتی از پر کاربرد ترین و پر رونق ترین بخشهای برنامه نویسی به حساب می آید. برای اتصال به بانکهای اطلاعاتی در زبانهای برنامه نویسی ابزارهای مختلفی وجود دارد، به عنوان مثال در زبانهای برنامه نویسی مثل VB و VC++ و ... از ابزاری به نام ADO (و یا قبل از آن از DAO) استفاده می شد. به تدریج و با ورود .NET Framework مایکروسافت ابزار جدیدی به نام ADO.NET ساخت و به همراه .NET عرضه کرد. بنابراین برای اتصال به بانکهای اطلاعاتی و استفاده از داده های موجود در آنها در زبانهای تحت .NET باید از ADO.NET استفاده کنیم.
در این سری مقاله با ADO.NET آشنا خواهید شد.

آشنایی با ASP.NET Ajax


در این سری مقالات با تکنولوژی ASP.NET Ajax آشنا خواهید شد. شما با استفاده از این تکنولوژی می توانید صفحات وب خود را بدون نیاز به Postback بروزرسانی کنید و تغییرات مورد نیاز را در آن انجام دهید. این تکنولوژی در ابتدای عرضه با اسم ASP.NET Atlas توسط مایکروسافت عرضه شد که پس از مدتی نام آن را به ASP.NET Ajax تغییر داد.

استفاده از Win32 API در C#


Win32 API مجموعه ای از توابع ویندوز هستند که دانش استفاده از آنها توانایی نامحدودی در اختیار برنامه نویسان ویندوز قرار می دهد.
در این مقاله با نحوه استفاده از این توابع پر قدرت آشنا خواهید شد.

تغییر زبان صفحه کلید


یکی از کارهایی که برنامه نویس در برنامه های فارسی زبان باید انجام دهد تغییر زبان صفحه کلید در زمان گرفتن فوکوس توسط کنترل TextBox است.
در این مقاله انجام این کار را بدون نیاز به استفاده از توابع Win32 API بررسی خواهیم کرد.

آشنایی با AppSettings


AppSettings یکی از امکانات بسیار خوب .NET است که به همراه VS2005 و .NET 2.0 عرضه شد. با استفاده از این امکان شما به راحتی می توانید تنظیمات اختصاصی برنامه خودتان را ذخیره و بازیابی کنید.
در این مقاله با نحوه استفاده از AppSettings برای ذخیره و بازیابی تنظیمات خاص برنامه ها آشنا خواهید شد.

آشنایی با کلاسهای Generic


وقتی که .NET 1.0 عرضه شد همه انتظار داشتند که کلاسهای Generic در آن عرضه شود اما نبود! در .NET 1.1 هم خبری از آن نبود! اما با عرضه .NET 2.0 انتظار بسر آمد و بالاخره مایکروسافت کلاسهای Generic را عرضه کرد.
به زبان ساده کلاسهای Generic به کلاسهایی گفته می شود که نوع داده آنها بصورت پارامتریک تعریف می شود.

آشنایی با .NET 3.0


در این مقاله نگاهی به ساختار .NET 3.0 و ارتباط آن با .NET 2.0 انداخته و امکانات جدید آن را بررسی می کنیم.
با مطالعه این مقاله شما هم تصدیق خواهید کرد که .NET 3.0 سبک برنامه نویسی .NET را تغییر داده است.

آشنایی با Windows Workflow Foundation


یکی از بخشهای تشکیل دهنده .NET که از .NET 3.0 به بعد به آن اضافه شد، Windows Workflow Foundation است که به اختصار به آن WF می گویند. WF حاوی مجموعه ای از قوانین، تصمیم گیریها و گامهایی است که برای تکمیل یک کار به آنها نیاز دارید.
در این مقاله در مورد ماهیت WF و چگونگی استفاده از آن در برنامه نویسی صحبت خواهیم کرد.

آشنایی با گرافیک در .NET با استفاده از GDI+


GDI+ در اصل به کتابخانه هایی گفته می شود که در ویندوز XP و بعد از آن برای کار با گرافیک عرضه شد. در .NET برای کار با GDI+ باید از فضای نام System.Drawing استفاده کنید.
این مقاله شما را با نحوه استفاده از GDI+ در .NET آشنا خواهد کرد.

استفاده از امکانات .NET در Crystal Report - تاریخ شمسی در Crystal Report


با وجود همه امکاناتی که Crystal Report در اختیار برنامه نویسان قرار داده است حتما به مشکلاتی برخورد کرده اید که این نرم افزار گزارشگیری از عهده آن برنیامده است در حالی که همان کار را به راحتی می توانستید با استفاده از امکانات .NET انجام دهید.
این مقاله سعی دارد تا ضمن رفع یکی از مشکلات رایج برنامه نویسهای فارسی زبان در استفاده از Crystal Report (تبدیل تاریخ میلادی و شمسی)، نحوه استفاده از امکانات .NET Framework در Crystal Report را نیز آموزش دهد.